Wednesday, September 30, 2009

Interview Tommy Wieringa: 'Ik wil het beest temmen'


Tijdens het eerste weekend van oktober staat de schouwburg in het teken van het literaire festival Geen Daden Maar Woorden. Tommy Wieringa (Joe Speedboot, Caesarion) is een van de voordragende auteurs.

U verzorgt op GDMW een dubbeloptreden met Jaap Scholten. Wat kunnen we daarvan verwachten?
“Jaap en ik komen die middag terug uit Budapest. Hij woont in Hongarije en in zijn Habsburger sprookjeskasteel gaan we allebei proberen om in tien dagen een novelle te schrijven. Grote kans dat onze voordracht daar iets mee te maken heeft. Aan de andere kant: ik houd helemaal niet van vlug schrijven en het moet wel goed wezen. Dus misschien lezen we wel iets heel anders.”

Is het fijn om te doen, voordragen?
“Ik houd wel van het licht. Het is goed om te zien of je het beest kunt temmen. Dat heeft te maken met mijn sterk competitieve instelling, ik wil weten of ik kan winnen. Bij het schrijven weet je dat niet. Voorlezen is iets heel bijzonders, als het lukt. Het is namelijk echt zo je het niet alleen doet. De stemming van de zaal is van het allergrootste belang. Als je daar staat merk je al heel vlug hoe het zit. Wat je je kunt permitteren en wat er te halen valt. Het zijn dingen die in de avond geschreven staan.”

Noemt u eens een schrijver die er goed in is.
“De enige die het echt kan, is Tom Lanoye. Die weet precies wat hij doet en van elk woord hoe het moet klinken. Ik heb eens een tijdje samen met hem opgetreden. Dan merk je hoe hij dat doet: even wachten, stiltes rekken. Je kunt veel langer stil zijn dan je denkt.”

Heb je dit soort dingen nodig als schrijver?
“Een auteur kan natuurlijk zonder voordragen. Net zoals hij ook zonder wekelijkse stukjes kan. Maar de rondvliegende blaadjes van een column lenen zich goed voor zo’n avond en ik kom zo toe aan dingetjes die in romans geen plaats hebben. Kleine overwegingen, anekdotes, reisverhaaltjes; dingen waarop ik erg gesteld ben en waarvan ik vind dat ze horen bij mijn werk. De enige opdracht die een schrijver werkelijk heeft is het schrijven van meesterwerken. De rest is in wezen allemaal onzin, maar het is zulke leuke en goedbetaalde onzin dat ik het graag doe.”

Het volledige programma van Geen Daden Maar Woorden festival, op 2 & 3 oktober in de Rotterdamse Schouwburg, is te vinden op gdmw.nl.

No comments: